facebook_pixel

Jak zmienić stary, niechciany nawyk na nowy nawyk ludzi sukcesu?

W tym artykule dowiesz się:

– jak wykorzystać stare, istniejące zachowanie aby podnieść swoją produktywność,
– co to jest „kotwica mentalna” i jak ją wykorzystać aby Twoje działania stały się efektywne,
– jak kontrolować impulsywne zachowania.

Jedną z najczęściej wykorzystywanych technik zwiększenia produktywności, to szczegółowe zaplanowanie działania, łącznie z wszystkimi detalami.

Bardzo wielu ludzi sukcesu wieczorem planuje swój kolejny dzień, ustalając odpowiednie bloki czasowe – wiedzą dokładnie co będą robić:

1) rano (jakie poranne nawyki muszą wykonać),
2) co będą robić w ciągu dnia w pracy oraz…
3) co planują wykonać wieczorem.

Mało tego używają procesu wizualizacji, wyobrażają sobie jak będzie wyglądać ich dzień i jak się zakończy.

Dodatkowo zawsze mają wyznaczony plan przebiegu jakiś ważnych spotkań. Wiedzą dokładnie jak ich spotkanie ma się rozpocząć, co powiedzieć i jak zakończyć dyskusje. Takie planowanie to już ich wypracowany nawyk, a wręcz naturalne zachowanie.

Nie muszą o tym myśleć ani używać silnej woli. „PLANOWANIE” mają już wyrobione w swoim zachowaniu. Podnosi to ich produktywność, jakość podejmowania decyzji, a także efektywność (zobacz również artykuł: 4 kroki efektywnego zarządzania sobą w czasie)

„ … nie ma rzeczy niemożliwych, jeśli tylko wykształcisz właściwe nawyki”.

Aby skutecznie wprowadzić nowy nawyk do swojego życia, najlepiej wykorzystać to co już mamy i zmienić na to czego pragniemy.

Aby wykonać taki proces najlepiej wykorzystać 3 czynniki:

1) mentalną kotwice

2) rutynę poprzez powtarzanie

3) nagrodę końcową

Co to oznacza?

Pozwól, że podam Ci przykład abyś mógł zrozumieć co mam na myśli.

Badania pokazują, że najlepiej wprowadzić nowy nawyk poprzez zatrzymanie starych mentalnych kotwic – starych zachowań i wykorzystać nagrodę końcową do której przywykliśmy.

Jest to najbardziej efektywne, ponieważ nasza podświadomość już wie, jak ma zareagować w momencie kiedy pojawi się dany sygnał – czyli kotwica mentalna.

Załóżmy, że wchodzisz do domu po pracy i zakładasz wygodne kapcie. Założenie takiego obuwia jest kotwicą mentalną żeby się zrelaksować.

Twoim nawykiem, który pomaga Ci się zrelaksować jest włączenie telewizji i położenie się wygodnie na sofie. Nagrodą takiego zachowania, jak już wspomniałam, jest pełny relaks.

Aby wprowadzić nowy produktywny nawyk powinieneś użyć tej samej kotwicy – sygnału, który jest wysyłany do Twojej podświadomości. W tym przykładzie kotwicą mentalną jest założenie kapci (dla dużej części społeczeństwa może to być również np. założenie dresów/wygodnego ubrania po pracy).

To jest sygnał dla Twojej podświadomości, że teraz czas na relaks, ponieważ Twój umysł oczekuje nagrody.

Chodzi tutaj o to żeby pozostawić taką samą kotwice i taki sam końcowy etap – nagrodę i włożyć nową czynność pomiędzy – czyli nowy nawyk sukcesu.

W tym przypadku załóżmy, że chcesz wymienić oglądanie telewizji na czytanie książki czy naukę języka obcego.

Aby ułatwić sobie wprowadzenie tego nawyku przygotuj swoje środowisko.

Jak to zrobić?

Rano zanim wyjdziesz do pracy zostaw materiały do nauki języka na tym samym miejscu, gdzie oglądasz telewizje np. na sofie. W momencie kiedy wejdziesz do domu, założysz wygodne obuwie – zadziała kotwica, idziesz prosto do sofy aby dostać nagrodę – pełny relaks, tylko że w tym momencie już czeka na Ciebie nowe narzędzie, które pomoże Ci nauczyć się języka, książka która się na Ciebie dosłownie patrzy.

Żeby usiąść na sofie musisz wziąć książkę do ręki. Jeżeli Twój powód wprowadzenia nowego zachowania jest wystarczająco silny zaczniesz się uczyć języka.

Otworzysz tą książkę, która nie tylko da Ci nagrodę, którą zawsze dostajesz – czyli relaks, ale również dostaniesz nowy bonus, a będzie to nowa wiedza.

Wprowadzenie tego nowego pozytywnego nawyku podwyższy też Twoją jakość relaksu, ponieważ będzie to relaks aktywny, który ćwiczy Twój umysł w inny sposób zamiast oglądać bezmyślnie telewizję.

Wprowadzanie nawyków sukcesu ma jeszcze dodatkowe korzyści. Oprócz tego, że korzyść jest sama w sobie, zaczyna też wzrastać Twoja kontrola nad własnym umysłem i samodyscyplina, a to pozwoli Ci podnieść koncentrację w kierunku Twojego celu.

Sprawi to, że:

  • Twoja podświadomość będzie skierowana w stronę tego czego chcesz

  • Twoja podświadomość będzie z Toba współpracować

  • wzrośnie Twoja pewność siebie, siła przebicia, wiara w siebie i swoje możliwości.

Dodatkowo naukowcy potwierdzają, że aktywny relaks przynosi o wiele więcej korzyści niż pasywny relaks.

A wielkim plusem nauki czegoś nowego np. języka jest odnowa Twojego mózgu i spowolnienie jego procesu starzenia.

Jedyne co musi się zmienić, aby wprowadzić pozytywny nawyk, to zmiana rutyny Twojego zachowania. Innymi słowy chodzi o zmianę samej czynności na produktywną a reszta zostaje ta sama.

„Motywacja jest tym co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym co pozwala Ci wytrwać”.

Podam Ci jeszcze inny przykład.

Kiedy siedzisz przy biurku i pracujesz, po pewnym czasie pojawia się mentalna kotwica – jesteś głodny. Normalnie sięgasz po cokolwiek co znajduje się w lodówce albo co masz pod ręką. Bardzo często jest to niezdrowy fast food.

Chcesz wymienić niechciane zachowanie – czyli jedzenie niezdrowych przekąsek na coś zdrowego. Kotwicą mentalną w tym przykładzie jest uczucie głodu, natomiast nagrodą jest po prostu zaspokojenie głodu. Zarówno kotwica mentalna i nagroda muszą pozostać niezmienione.

Jedyne co robisz aby wprowadzić nowy nawyk to przygotowujesz przed pracą zdrowe posiłki i wkładasz do lodówki, a na biurku zamiast ciastek zostawiasz miskę owoców. Jest to bardzo oczywiste i ludzie o tym wiedza, jednak z jakiegoś powodu tego nie praktykują…

Najważniejszą rzeczą przy tej metodzie wprowadzania nowych nawyków jest to, że nagroda musi być jasno przez Ciebie określona – musi dopasowywać się do nagrody poprzedniego zachowania.

Jeżeli był to relaks, to nowy nawyk też musi dać Ci relaks. Jeżeli nagrodą było zaspokojenie głodu to nowy nawyk też musi Cię nasycić. 

Pobierz poniższą planszę, aby łatwiej było Ci kontrolować tworzenie nowych nawyków:

Podsumowując:

Kotwica mentalna musi pozostać ta sama; wchodzi do domu i zakładasz wygodne kapcie czy uczucie głodu. Na sofie na której zazwyczaj oglądasz telewizje leży książka do nauki języka.

Na stoliku obok sofy zamiast lampki wina jest szklanka wody, zamiast chipsów leży miska owoców a w lodówce znajdują się zdrowe posiłki. Korzyści: relaks, nauka języka, zdrowe odżywianie.

Proste? To do dzieła!

Nazywam się Ewelina Gawłowska i jestem trenerem rozwoju osobistego. Specjalizuje się w pracy z podświadomością i w psychologii zmiany. Jestem współzałożycielką platformy rozwoju osobistego i biznesowego Sukces Z Pasją.

Moją misją w życiu jest prowadzenie ludzi do sukcesu oraz wydobycie ich prawdziwego potencjału. Od 2011 r. w moich szkoleniach On-Line i wydarzeniach na żywo wzięło udział kilka tysięcy osób.

POLECANE WPISY NA BLOGU

X