Zdrowy styl życia

Jednym z bardzo ważnych elementów wspomagających produktywność i osiąganie swoich celów jest Twoje zdrowie – nie tylko Twoja kondycja fizyczna, ale przede wszystkim Twoja kondycja mentalna.

Wielu ludzi sukcesu rozpoczyna swój dzień od tej właśnie sfery życia, ponieważ wiedzą, jak ważny jest to element sukcesu.

Higiena pracy

 

Work&Life Balance – WLB (równowaga pomiędzy pracą, a życiem prywatnym) stał się ostatnio tematem numer jeden nie bez przyczyny. Praktycznie na każdym kroku można spotkać osoby dosłownie „wypalone” swoimi obowiązkami, pracą, pędem życia.

Może Ty sam czujesz, że Twoja kondycja mentalna nie jest w najlepszej formie?

Pozwól, że przedstawię Ci kilka statystyk…

W ubiegłym roku padł w Polsce rekord pod względem wystawionych zwolnień lekarskich.

ZUS opublikował dane, z których wynika, że w 2017 roku Polacy spędzili na L4 aż 229 mln dni czyli o 9 mln więcej niż w 2016 roku i aż o 35 mln więcej niż w 2015. Co ciekawe, aż 17,4 proc. wszystkich zwolnień L4 są związane ze złym stanem psychicznym.

Rzecznik ZUS Wojciech Andrusiewicz wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje. – Co roku bardzo wzrasta liczba zwolnień w wyniku chorób psychicznych. Związane to jest często z trybem pracy, która wiąże się ze stresem. Choroby psychiczne to już są choroby cywilizacyjne.

Wielkie korporacje zdały sobie sprawę z tego, że przepracowany pracownik to nieproduktywny pracownik. Sukcesywnie zaczynają wprowadzać do swoich firm zasady WLB. np. kupując karnety na siłownie, przygotowując w biurach specjalne pokoje do medytacji (firma Google zapewniła nawet swoim pracownikom pokoje drzemek – „power nap”).

Duzi gracze na rynku inwestują ogromne pieniądze, aby jak najlepiej zadbać o zdrowie mentalne swoich pracowników.

Jak Ty sam możesz o to zadbać? Od czego zacząć, żeby wprowadzić Work Life Balance do swojego już bardzo zajętego życia?

Przygotowałam dla Ciebie 3 proste i jednocześnie bardzo skuteczne kroki.

Gotowy? Zaczynamy!

3 Kroki do wprowadzenia Work&Life Balance

 

Krok 1:  Woda – odpowiedź na wszystkie problemy

Zacznij swój dzień od szklanki wody i pij pół szklanki co godzinę.

Banalne? Uwierz mi, jest to niezwykle ważne!

Najlepiej jak ustawisz alarm w telefonie „woda”, który będzie Ci przypominał o kolejnej szklance.

Przecież nie od dziś wiadomo, że nasz organizm w 60-70% składa się z wody. Aby ją systematycznie uzupełniać powinniśmy pić około 1,5 – 2 litrów wody dziennie (dla każdej osoby dzienne zapotrzebowanie jest kwestią indywidualną).

Ostatnio ktoś zadał mi pytanie, czy można „przedawkować” wodę?

Picie wody ,,na siłę” może skutkować obrzękiem mózgu, a w rezultacie prowadzi do śmierci. Dlatego najlepiej pić mało, a często.

Oprócz nawadniania naszego organizmu woda ma jeszcze inne, ciekawe właściwości:

  • Picie wody 30 min przed posiłkiem spowoduje, że szybciej poczujemy się najedzeni i tym samym zjemy mniej. Woda wypita tuż przed jedzeniem sprawi, że nawodniony pokarm zachowa się jak gąbka, co zwiększy nacisk na receptory w żołądku i wyśle do mózgu informacje o sytości.
  • Prawidłowe nawilżenie skóry jest niezbędne dla zachowania jej elastyczności, zdrowego i młodego wyglądu. Kremy dostępne w drogeriach nawilżają ją od zewnątrz wpływają na koloryt, redukują przebarwienia, jednak najlepszym przyjacielem naszej skóry jest woda.
  • Woda skutecznie usuwa ból głowy. Badania wykonane przez naukowców z uniwersytetu w Maastricht wykazały, że osoby regularnie spożywające odpowiednie ilości wody rzadziej cierpią na ból głowy, senność i zmęczenie.
  • Spożywanie odpowiedniej ilości wody chroni nasz organizm przez rakiem pęcherza i jelit. Jej obecność zmniejsza stężenie substancji kancerogennych, a tym samym ich toksyczność.
  • Woda stanowi około 82% ludzkiego mózgu, co oznacza, że jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Dostarczanie odpowiedniej ilości wody spowalnia procesy starzenia się mózgu i zapobiega rozwojowi demencji starczej.

Krok 2 : Poranne ćwiczenia

Poranne ćwiczenia poprawiają Twoją fizyczną i mentalną energię.

Poranne treningi to naturalna filiżanka kawy – obudź swoje ciało i przygotuj swój umysł na cały dzień. Ruch jest ogromnym źródłem energii, czymś, czego nam bardzo potrzeba, gdy zaczynamy nasz dzień.

Poza tym poranne ćwiczenia poprawiają ostrość i zdolność umysłu przez cały dzień.

Nie tylko poczujesz się „przytomny” i będziesz miał więcej energii po treningu, ale także Twój umysł będzie gotowy do podjęcia wszelkich zadań, które zaplanowałeś w tym dniu.

Naukowcy postanowili zmierzyć efektywność ćwiczeń w kontekście „rozbudzenia” umysłu. Wyniki pokazały, że ćwiczenia fizyczne mają lepszy wynik od kawy. Efektywność kawy to 6%, natomiast ćwiczeń fizycznych to 12%.

Krok 3: Wieczorne Odstresowanie

Stres jest główną przyczyną przemęczenia, bezsenności, problemów mentalnych i chorób.

Chroniczny stres stał się chorobą naszej cywilizacji. W ciągłej pogoni za lepszym jutrem zapomnieliśmy jak bardzo ważna jest równowaga i dzienna regeneracja.

Często słyszę komentarze typu „Nie mam czasu, żeby odpocząć…”.

Przecież nie musisz od razu wyjeżdżać na 2 – tygodniowe wakacje, żeby się zrelaksować. Zdecydowanie wystarczą małe rzeczy wykonywane regularnie!

Spacer w naturze

Aby uwolnić swój umysł od stresu, wybierz się na spacer (np. idąc do pracy możesz czasami wybrać o kilka minut dłuższą drogę przez park) i skup się na relaksacji swojego ciała i umysłu. Chodzi o praktykę bycia obecnym tu i teraz.

Idąc, zauważ odgłosy natury, śpiew ptaków, kolor nieba, zapach trawy. Idź o krok dalej, uśmiechaj się podczas spaceru. Ćwiczenie to ma za zadanie odpuszczenie stresu i skupienie swoich myśli na oddechu i doznaniach fizycznych.

Medytacja

Tuż przed pójściem spać posłuchaj relaksującej muzyki i zrób 10-20 minutową medytację, skupiając się na swoim oddechu i odpuszczając myśli jedna po drugiej, jak odpływające chmury. Kiedy do Twojego umysłu „przychodzi” jakakolwiek myśl odpuść każdą bez angażowanie się w sytuację, po prostu weź oddech i pozwól jej odpłynąć w przestrzeń.

Jeżeli jeszcze nie praktykujesz medytacji, najlepiej jeśli skorzystasz ze specjalnego nagrania, w którym ktoś będzie Cię skutecznie „prowadzić” krok po kroku wpływając na Twoje emocje i myśli.

W internecie możesz bez problemu znaleźć wiele płatnych/bezpłatnych medytacji. Ja przygotowałam dla klubowiczów specjalną wieczorną medytację na odstresowanie i jakościowy sen z wykorzystaniem muzyki z falami alfa, która dodatkowo wpływa na Twój stan mentalny. 

Jeżeli nie należysz do klubu, a chciałbyś posłuchać mojej medytacji, odbierz swoje zaproszenie tutaj:

Przed samą medytacją umieściłam również instrukcję, w której opowiadam jak prawidłowo przygotować się do medytacji i jak najefektywniej ją wykorzystać. Dzięki temu znikną wszystkie Twoje wątpliwości i będziesz wiedzieć, że wykonujesz ją prawidłowo.

 

Praktyka czyni mistrza

  • ustaw alarm w telefonie przypominający o piciu wody co godzinę
  • wstań pół godziny wcześniej i zacznij swój dzień od 30 minutowych interwałowych ćwiczeń w domu (na YouTube znajdziesz wiele świetnych, bezpłatnych filmów z takimi ćwiczeniami)
  • chodź na 30 minutowy relaksujący spacer
  • wykonaj wieczorną medytację

Nazywam się Ewelina Gawłowska i jestem trenerem rozwoju osobistego. Specjalizuje się w pracy z podświadomością i wysoką produktywnością. Jestem współzałożycielką platformy rozwoju osobistego i biznesowego Sukces Z Pasją

Moją misją jest prowadzenie ludzi do sukcesu oraz wydobycie ich prawdziwego potencjału. Od 2011 r. w moich szkoleniach On-Line i wydarzeniach na żywo wzięło udział kilka tysięcy osób.

POLECANE WPISY NA BLOGU

Woman Using Laptop In Bed

charyzma

W jaki sposób garstka ludzi na świecie roztacza wokół siebie tak niesamowitą aurę? Co sprawia, że gdy wchodzą do pokoju inni natychmiast zwracają na nich uwagę, chcą us...
Tagged